Autósiskola Székesfehérvár: Jogosítvány megszerzésének menete lépésről lépésre
Mit kell tudni jogosítvány szerzés előtt? Milyen buktatói vannak a jogsi megszerzésének? Hogyan lehet biztosan megszerezni a gépjármű vezetői engedélyt? Fontos kérdésekre válaszol kezdőknek a Ritmo Autósiskola Székesfehérvár
A gépjármű vezetői engedély - vagyis a jogosítvány, köznyelven jogsi - megszerzése életünk egyik döntő pillanata. Ez az első igazi lépés a felnőtté válás útján, mivel a jogosítvány komoly felelősséggel jár. Semmi sem helyettesítheti az autózás szabadságát. Határtalan lehetőség nyílik meg előttünk, hiszen bárhová eljuthatunk gyorsan és kényelmesen.
Számtalan előnnyel jár egy jogosítvány, melyek között az egyik legfontosabb fiatalok számára: jogsival több álláslehetőség közül választhatnak. Egyre elterjedtebb, hogy kötelező elvárás a munka betöltéséhez a jogosítvány. Ezen kívül többféle munkakörre is pályázhatunk speciális szakmai képzés nélkül. Lehetünk területi képviselők, kapcsolati referensek és a logisztikai életben is helyet kaphatunk.
Nem is kell beszélni arról, hogy mennyivel könnyebb és gyorsabb az iskolába/munkahelyre járás autóval. A gyaloglás és a tömegközlekedés hátrányait mindenki megtapasztalta már: sajgó lábak, fájó derék. Ezeknek örökre búcsút inthetünk egy kényelmes, szép autóban. Légkondicionált utastér, kellemes zene - mi másra vágyhatunk még utazás közben? Miközben rengeteg időt spórolunk, hiszen kevesebb időt töltünk kényelmetlen utazással.
Megszabadulhatunk a hétvégi bezártságtól, hiszen csak néhány liter üzemanyagon múlik, hogy kimozduljunk otthonról. Értékes időt tölthetünk barátainkkal, családunkkal. Szabadon kitalálhatunk bármilyen hétvégi programot: mozi, állatkert, kirándulás, túrázás, koncert, strand és még ezernyi lehetőség tárulkozik fel előttünk.
Szavakkal szinte leírhatatlan, mekkora segítség családosoknak a jogosítvány. A gyerekek óvodába, iskolába járását nagy mértékben egyszerűsíti és gyorsítja, ha van lehetőségünk autóval közlekedni. A szimpla bevásárlásoknál is hatalmas segítség, hogy nem kell óriási csomagokkal cipekedni.
Székesfehérváron a jogosítvány megszerzés első lépése az elméleti oktatás (KRESZ). Mit kell erről tudni?
A Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása, azaz a KRESZ egy szabályrendszer, amely Magyarország területén levő közutak és közforgalom elől el nem zárt magánutakon való közlekedést szabályozza. Ennek az ismerete alapvető, ha jogosítványt szeretnék szerezni. A magabiztos sofőr ismertetőjele, hogy megérti és átlátja a szabályrendszert. Baleset mentes közlekedés alapja, hogy betartsuk a kötelező elsőbbségadást.
A KRESZ képzés két módon történhet:
- hagyományos: tantermi képzés
- modern: e-learning
A hagyományos, tantermi képzés 2 hetet vesz igénybe. Székesfehérváron 15-30 fő befogadására alkalmas tanteremben történik az oktatás. Ennek az előnye, hogy az oktató minden kérdésre azonnal válaszol. Sokan úgy szeretnek tanulni, hogy látják az oktatót személyesen.
A modern, e-learning képzés bármikor, bármennyi idő alatt elvégezhető. Mindenki a saját tempójának megfelelően tanulhatja meg a szabályokat. Aki gyorsabban tanul, hamarabb elvégezheti. Nincs szükség csak egy internet kapcsolattal rendelkező eszközre. Az otthonunk kényelméből szerezhetjük meg a szükséges tudást. Sokan attól tartanak, hogy ez a képzés személytelen. Nem kell ettől félni, hiszen a Ritmo Autósiskola Székesfehérvár oktatói e-learning esetén is szívesen segítenek a tanulásban.
Mikor és hogyan kell megszerezni Székesfehérváron az elsősegély tanfolyamot?
Az elsősegély vizsga kötelező eleme a jogsi megszerzésének. A sikeres elméleti vizsga után lehet megszerzni. Összesen csak 2 alkalom, ami után rögtön következik az elsősegély vizsga. A gyarkorlati oktatás ideje alatt, de mindenképp a záró vizsga előtt kell elvégezni ezt a tanfolyamot.
Székesfehérváron hogyan történik a „B” kategóriás (személygépjármű) gyakorlati vezetés oktatás? Mit kell tudni és mire számítsunk?
A gyakorlati képzés „B” kategória, tehát személygépjármű esetében összesen 30 órából áll. A gyakorlati képzés átlagosan ideje átlagosan 2-3 hónap. Ha valaki nagyon ügyes, akkor már a harmincadik óra lehet egyben a záróvizsga. A gyakorlati képzés több szakaszból áll:
- rutinpálya (tanpálya) - 9 óra
- városi vezetés - 16 óra
- országúti vezetés - 4 óra
- éjszakai vezetés - 2 óra
A rutinpályán ismerkedünk meg a járművel. Megtanulunk szabályosan és magabiztosan elindulni, sebességet váltani és irányítani az autót. A manőverezést bólyák, kapuk és egyéb akadályok kikerülésével sajátíthatjuk el. A rutinpályán eltöltött idő alatt a szakképzett oktató segít teljes mértékben megismerni és uralni az autót.
Ezt követi a városi vezetés ami tényleges forgalomban történik. Nem kell tartani attól, hogy bármilyen balesetet vagy veszélyhelyzetet teremtünk. Hiszen a szakképzett oktató éppen ezért nyitott szemekkel figyeli a forgalmat és segít elsajátítani a helyes közúti viselkedést. Lába alatt ugyanúgy megtalálható a gáz-, fék- és kuplung pedál. Bármikor közbe tud avatkozni, segíteni elinduláskor, sebesség váltáskor és fékezéskor.
Székesfehérváron hogyan történik a forgalmi vizsga? Vajon érdemes emiatt aggódni?
Az utolsó lépés a jogosítvány megszerzésében a sikeres forgalmi vizsga. A vizsga helyszínén először az autó technikai ellenőrzése történik 3-5 percben. Ilyen ellenőrzés: fékek állapota, kormánymű holtjáték, lámpák állapota és guminyomás. Ne felejtsük el a visszapillantó tükrök és a vezető oldali ülés beállítását sem.
Ezt követően az oktató adja a feladatokat - és nem a vizsgabiztos. Ez fontos, hiszen az oktatót már ismeri a tanuló. A kötelező elemek elvégzése után visszaérkezünk a kiindulási pontra. Két feltétele van a vizsgának. Az első: a sikeres KRESZ vizsgától számított 2 éven belül kell sikeres fogalmi vizsgát tenni. A második: 5-ik sikertelen vizsga után PÁV vizsgát követően folytatható a képzés.
Összefoglalás: jogsi szerzés menete Székesfehérváron
- Beiratkozni 16,5 évesen, jogsit megszerezni 17 évesen lehet
- Első lépés a KRESZ: tanteremben (2 hét) vagy otthonról (akár néhány nap) tanulható. Vizsgát kell tenni a képzés végén
- Elsősegélyt a KRESZ vizsga után bármikor el lehet végezni: 2 óra + vizsga
- Gyakorlati oktatás: jellemzően 2-3 hónap. Itt rengeteg a buktató, a sikeres vizsga érdekében olvassuk el a következő fejezetet. Minimum 29 óra + 1 óra vizsga.
Ha ez ilyen könnyű lenne, soha, senki nem bukna meg a vizsgán. Miért történik bukás, milyen fő okok miatt lesznek bizonytalan vezetők az emberek?
TIPP #1: kerülni a tiszavirág életű bemagolást
Sokan a KRESZ vizsgát úgy kezelik, mint egy iskolai dolgozatot. Be kell magolni gyorsan, le kell tenni a vizsgát, majd el kell felejteni ugyanilyen gyorsan. A KRESZ logikus és egymásra épülő szabályrendszer. Természetesen van kötelező eleme, de a lényegét kell elsajátítani. Magabiztos sofőrök lehetünk és nem jelent gondot, ha sok-sok évvel később már nem emlékezünk a konkrét szabályra. Értjük a szabály lényegét és fel tudjuk találni magunkat éles forgalmi szituációban is. Mindenki rohan és siet, de ezt a képzést nem szabad felületesen elsajátítani. Magunk, szeretteink és polgártársaink élete múlik rajta.
TIPP #2: a haver kocsijában gyakorlom egy kicsit az elindulást - ezt teljesen el kell felejteni
Sokan előre aggódnak amiatt, hogy szégyenkezni fognak a lefulladás miatt. Ugyebár ismeretlen az autó, nincs még semmi tapasztalatunk, sem rutinunk. Mégis kínosnak érezzük, ha lefulladunk az autóval. Ez teljesen hibás érzés, hiszen egy kezdő nem hibás azért, hogy nem mindig sikerül elsőre elindulni az autóval. Ezért a „haver kocsijával” csakorolnak - ami ezer sebből vérzik. Először is a haver egyre türelmetlenebbé válik, ahogy a folyamatos lefulladásokkal vagy elrúgásokkal tesszük tönkre a kuplungját. Másfelől nem tud segíteni az elindulásban. A rutinpályán szakképzett oktató előtt ugyanúgy rendelkezésre áll a 3 pedál, mint a diák előtt. Segít felengedni a kuplunkgot, sebességbe tenni az autót. Érzi és szól, hogy a helyes szokás alakuljon ki.
TIPP #3: készülni kell rá, hogy autósiskolától független okok miatt, általában 40-42 órát vesz igénybe a gyakorlati vezetés oktatás
Minden autósiskolától független okok miatt ma már szinte teljesen elfelejthetjük a 30 órás képzést. Nem azért, mert ez valami trükk az autósikola bevételek növelésére, hanem egyszerűen más a fogalmi helyzet mint 30 évvel ezelőtt. Mikor ezt az egészet kitalálták, 10-20 családra jutott 1 autó. Ma már minden 5-ból legalább 1 ember rendelkezik saját autóval. Jelentősen megnőtt a forgalom az utakon. Természetesen ez többletköltséggel jár, amiről nem szívesen beszél más autósiskola. A valóság azt mutatja, hogy 40-42 órával kell számolni. Úgy tervezzük a kiadásokat, hogy ne okozzon hirtelen többletkiadást, ha több órára van szükségünk
TIPP #4: tippek vizsgára
Vizsga előtt sokan annyira stresszelnek, hogy nem is tudnak aludni. Fáradtságot és koncentráció zavart okoz és nagy mértékben rontja a sikeres vizsgára való esélyeinket. A vizsga végig tényleg feszült figyelemben telik kb. 50 percen keresztül. A kellő gyakorlati vezetés (40 óra) fogja megadni azt a biztos pontot, hogy magabiztos sofőrré váljunk. A cél nem az, hogy valahogy átessünk a vizsgán, hanem a vezetés élménye. A vizsgát egy színházi előadásra lehet hasonlítani. A tanulónak félpercenként LÁTVÁNYOSAN bele kell nézni a visszapillantó tükrökbe. Minden mozdulatát látványosan kell prezentálni, hogy a hátul ülő vizsgabiztos is jól láthassa.
TIPP #5: az autósiskolák árversenye: végül az olcsóbb lesz a legdrábább, miközben ezernyi lelki pofont szedhetünk össze. 30 óra helyett akár 50-60-70 órát is kell venni olcsón - míg pár száz forinttal drágább, minőségi autósiskolában csak 30-40 órát kell venni. Megéri az a pár száz forint?
Ha két szolgáltatás között nem lehet különbséget tenni, akkor mindig az árral operálnak. Két teljesen egyforma piros alma közül nyilvánvalóan az olcsóbb a logikus választás. Azonban az autósiskolák azt nem árulják el, hogy mi az olcsóság hátránya.
Az ár rovására megy a tanuló önbizalma és vezetési élménye. Gyakran előfordul, hogy az olcsó árak miatt az oktató késve érkezik. Személyes célokra használják a tanuló drágai idejét. A tanuló a saját pénzéből fizeti azt, hogy az oktatót kávézni vigye. Ugye mennyire zavaró? Egy minőségi autós oktatás keretében ilyen sosem történhet.
Szakértő tippek: milyen forgalmi veszélyekre, vizsga bukási helyekre és kihívásokra figyeljünk Székesfehérváron?
Az 5 leggyakoribb bukási helyek és helyzetek Székesfehérváron:
- Budai útról ("kis" Budai út) balra kanyarodva a Vörösmarty térre 2 sávon lehet kanyarodni és a kanyarodás közben sokan sávot váltanak (irányjelzés és/vagy körültekintés nélkül).
- Balatoni útról balra kanyarodva a Vörösmarty térre 2 sávon lehet kanyarodni és a kanyarodás közben sokan sávot váltanak (irányjelzés vagy/és körültekintés nélkül).
- Zrínyi utcában a 30-as zóna (sebességkorlátozás) nagyon sokáig tart és előbb-utóbb elfogy a türelem és felgyorsítanak.
- Az egyirányú Gyár utca végén balra kanyarodáskor nem a baloldalra sorolnak be.
- Toronysoron több egyenrangú útkereszteződés van egymás után és sokan nem veszik észre.
6 nyomós ok, hogy miért válasszuk a Ritmo Autósiskolát Székesfehérváron:
- A legkedveltebb autósiskola Székesfehérváron. Tucatnyi sikeres vizsgát tett tanuló vélekedik pozitívan a Ritmo Autósiskoláról
- Szakképzett és barátságok oktatók mindenben segítenek
- Többféle kedvezményt is adhatnak Vas megyében és diákok akár 25.000 Ft-ot is visszaigényelhetnek a magyar államtól
- Motoros oktatás
- Szaktanfolyami képzés
- Nagy kategóriás képzés
- Egyes oktatók rendelkeznek vizsgabiztos képesítéssel, ezért sokkal mélyebbre hatolóan segítenek a vizsgára felkészítésben
- Lehet, hogy pár száz forinttal drágább az óradíj, de itt MINDIG a tanuló van főszerepben. Sikeres vizsgát tehet és magabiztos sofőrré válhat